Soroban jest jednym z narzędzi służących usprawnieniu rachunków. Praca z nim należy do przyjemnych. Ale są też inne rodzaje liczydeł, którte mogą pomóc dzieciom arytmetyce. Szczególnym i mało znanym w Polsce przyrządem obliczeniowym jest Yupana, czyli liczydło Inków. Liczenie na yupanie odbywa się według metodologii Tawa Pukllay®. Metodologia ta sprowadza...
Soroban w dawnej Japonii – cz. 6
Po tym krótkim spojrzeniu na edukację Japonii w okresie Edo i Meiji, pora skupić się w końcu na samym sorobanie. Do tej pory było o nim przecież niewiele. A ponieważ soroban służył do liczenia, to będzie o liczeniu. Postaramy się prześledzić jak z pomocą sorobanu mieszkańcy Japonii rozwiązywali problemy, z...
Rozmowa o arytmetyce mentalnej – cz. 2
Aneta Grzanek (Superminds Academy) i Karol Sieńkowski (Akademia Sorobanu) wymieniają się doświadczeniami we wprowadzaniu sorobanu do Polski. W tej części rozmowy poruszają temat dzieci z trudnościami w nauce, aspekt techniczny japońskiej arytmetyki mentalnej. Rozmawiają też o szkołach uczących obliczeń na sorobanie w Polsce. Na koniec wspominają o Mistrzostwach Polski w...
Rozmowa o arytmetyce mentalnej cz. 1
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o arytmetyce mentalnej i samym sorobanie, jaką przeprowadzili certyfikowani egzaminatorzy Japońskiego Związku Sorobanu i trenerzy metody Ishido-Shiki: Aneta Grzanek (Superminds Academy) i Karol Sieńkowski (Akademia Sorobanu). Rozmowa dotyczy wymiany doświadczeń w nauczaniu dzieci sorobanu japońską metodą Ishido-Shiki. Rozmowa skierowana jest do rodziców i nauczycieli zainteresowanych arytmetyką...
Wywiad z Aleksandrą Kamolą, nauczycielką sorobanu w szkole podstawowej w Jaraczewie
Pani Aleksandra Kamola jest nauczycielką matematyki w szkole podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Jaraczewie (woj. lubelskie). Od 2 lat z powodzeniem uczy liczenia na sorobanie w swojej szkole. Ma też pierwsze sukcesy. Wielu nauczycielom wydaje się, że uczenie japońskiej arytmetyki przerasta ich możliwości. Pani Aleksandra dowodzi, że można uczyć rachowania...
Soroban w dawnej Japonii – cz. 5
Dzieci szkolne w okresie Meiji Ok. 1900 roku typowym strojem szkolnym dla chłopca było bawełniane kimono. Gdy robiło się chłodniej, to na kimono zakładano chanchanko (bezrękawnik). Chłopcy mieli krótko ostrzyżone lub ogolone włosy. Dziewczęta też nosiły kimona. Gdy robiło się zimno, zamieniały je na kimona z kołnierzem. Włosy były ściągnięte...
Arytmetyka mentalna – odpowiadamy rodzicom
W ostatnich dniach dostaliśmy sporo pytań dotyczących arytmetyki mentalnej, czyli liczenia pamięciowego. Kiedyś już wyjaśnialiśmy podczas webinaru czym jest arytmetyka mentalna. Teraz krótko odpowiemy na pytania rodziców. Na czym polega arytmetyka mentalna? Do sprawnwego liczenia mentalnego metodą japońską (bo o taką chodzi pytającym) konieczne jest opanowanie techniki liczenia na sorobanie...
Soroban w dawnej Japonii – cz. 4
Restauracja Meiji Obiecujemy, że do sorobanu w okresie siogunatu Tokugawa jeszcze wrócimy, bo jest to okres bardzo barwny. Tymczasem w naszej podróży przenosimy się do czasów nam bliższych. No, może nie tak bardzo bliskich, bo nawet nasi dziadkowie omawianych lat nie mogą pamiętać. Mowa o czasach, gdy po okresie głębokiej...
Jolanta Kamińska – tytan pracy
Pani Jolanta Kamińska to wielka miłośniczka sorobanu. Po raz pierwszy spotkała się z tym liczydłem w 2013 roku na zajęciach warsztatowych Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siedlcach. Była w pierwszej grupie moich uczniów w ramach tego uniwersytetu. I z tego co wiem, na polu umiejętności sorobanowych osiągnęła najwięcej spośród seniorów (dwa...
Soroban w dawnej Japonii – cz. 3
Świątynia sorobanu W poprzedniej części artykułu wspomnieliśmy o oddawaniu hołdu wybitnym nauczycielom i mistrzom okresu Edo w postaci kamiennych pomników. Wypadałoby podać jakiś przykład, co właśnie czynimy. W Kyoto znajduje się miejsce poświęcone postaci, którego nie wypada pominąć przy poruszaniu tematów edukacji matematycznej w Japonii. Mowa o świątyni Daihikaku Senkōji...