Pytania

Często jesteśmy pytani o sprawy związane z nauką sorobanu. Na niektóre pytania zamieszczamy niżej odpowiedzi.

1. Dlaczego warto uczyć się obliczeń na sorobanie?

  • Proszę zapoznać się z naszym artykułem, w którym piszemy co nieco na ten temat.

2. Czy nauka obliczeń na sorobanie jest czasochłonna i trudna? Jak długo trwa?

  • W każdej dyscyplinie naukowej czy sportowej dojście do poziomu mistrzowskiego wymaga dużego wkładu pracy. Tak samo jest w nauce obliczeń mentalnych metodą japońskiego sorobanu. Na pewno nie da się nabyć spektakularnych umiejętności po roku nauki. Wszystko zależy od ilości zajęć w tygodniu, wkładu pracy w domu  i wsparcia rodziców oraz od możliwości dziecka. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że kurs wstępny (poziomy Hop, Step, Jump) dzieci ok. 7-8 letnie przechodzą w czasie ok. 6-12 miesięcy. Czasem trwa to krócej, a czasem dłużej. Pierwszy egzamin 9 kyu dzieci w takim wieku zdają po około roku nauki.

3. Gdzie znajdę ceny i terminy zajęć stacjonarnych?

  • Terminarz zajęć w roku szkolnym oraz kalkulacja cenowa znajduje się w formularzu zapisu po wybrania miejsca zajęć na stronie http://akademiasorobanu.pl/zapisy.

4. W jakim wieku najlepiej rozpocząć naukę obliczeń na sorobanie

  • Naukę można rozpocząć już nawet w wieku 4-5 lat, jednak najbardziej rozsądny wiek to 6-14 lat. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by uczyły się starsze dzieci i dorośli. Jedynym wymaganiem jest umiejętność pisania cyfr przez dziecko oraz gotowość do pracy samodzielnej. Jeśli dziecko nie ma jeszcze nawyków obliczeniowych wyniesionych ze szkoły, to łatwiej przyjdzie mu nauka obliczeń na sorobanie i szybciej opanuje metodę Anzan. Czasem w przypadku młodszych dzieci jedyną możliwością są zajęcia indywidualne.

5. Czy dzieci z dysfunkcjami mogą nauczyć się obliczeń na liczydle?

  • Niestety nie ma tu jednej odpowiedzi, wszystko zależy od rodzaju i stopnia dysfunkcji. Mamy doświadczenia w pracy z dziećmi z dysleksją i dyskalkulią i w ich przypadku jest to możliwe, ale wymaga dużego nakładu pracy ze strony dziecka, trenera i rodziców. Wskazane jest tu też porozumienie z nauczycielem przedmiotu. W efekcie dzieci takie pewniej czują się na lekcjach matematyki i sprawniej liczą z użyciem liczydła. Uczciwie musimy dodać, że mamy też porażki i metoda sorobanu ze względu na specyficzny styl pracy nie sprawdziła się w przypadku niektórych dzieci obarczonych głębszymi dysfunkcjami.

6. Czy dorośli też mogą uczyć się obliczeń na sorobanie?

  • Jak najbardziej. Nauka obliczeń jest formą rozwijania sprawności rąk (np. w chorobach stawów), i intensywnego unikalnego treningu mózgu,  który pozwala zachować go w dobrej kondycji na długie lata. Mamy dobre doświadczenia w pracy z takimi osobami w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siedlcach. W Mistrzostwach Polski w Obliczeniach na Sorobanie osoby w wieku 50+ dwukrotnie stawały na podium zajmując II i III miejsce. Tu można obejrzeć film o Pani Jolancie z Siedlec, której pasją jest liczenie na sorobanie – ZOBACZ FILM.

7. Czy sam aktywny udział dziecka w zajęciach kursu stacjonarnego lub online gwarantuje opanowanie umiejętności w nim zawartych i zdawanie kolejnych egzaminów?

  • Niestety nie! Aby biegle liczyć na sorobanie, należy dużo ćwiczyć. Nie wystarczą tu same ćwiczenia z kursu. Trzeba włożyć  sporo wysiłku w doskonalenie sprawności obliczeniowej zwłaszcza na wyższych poziomach. Choć w naszej szkole nie ma obowiązkowych prac domowych, to informujemy, że trening w domu może przyspieszyć nabywanie kolejnych umiejętności. Jest on niezbędny np. w przygotowaniu się do konkursów sorobanu i egzaminów na wyższe stopnie umiejętności.

8. Jakie liczydło jest najlepsze do nauki?

  • Zdecydowanie polecamy liczydło dobrej jakości, najlepiej drewniane liczydło produkcji japońskiej. Zdajemy sobie sprawę, że jest do duży koszt. W początkowej fazie nauki wystarcza więc liczydło z tworzywa sztucznego, np. takie, jak w naszym sklepie. Wiele dzieci początkowo używa liczydła produkcji chińskiej. Chińskie liczydło jest stosunkowo tanie ale i mało wygodne oraz nietrwałe. Na początek nauki  powinno wystarczyć. Wraz z nabywaniem biegłości w obliczeniach, kursant sam zaczyna dostrzegać słaby komfort pracy z takim liczydłem. To znak, że nadszedł czas na zakup liczydła lepszej jakości. W przypadku osób dorosłych lub małych dzieci czasem lepiej sprawdza się liczydło z nieco powiększonymi koralami. Takie liczydła są zazwyczaj wykonane w całości z tworzywa sztucznego, albo też z tworzywa sztucznego są korale, zaś ramka wykonana jest z drewna.

8. Jak zacząć uczyć się arytmetyki mentalnej sorobanu (ANZAN)?

  • Metodę tę można opanować, jeśli ma się w stopniu doskonałym opanowane liczenie na sorobanie. Zatem najpierw trzeba dobrze nauczyć się liczyć na liczydle. W kursach japońskich metodę tę zaczyna się wprowadzać dopiero gdy dziecko dobrze opanowało podstawy sorobanu. Należy tu dodać, że dzieciom łatwiej przychodzi opanowanie anzan, niż dorosłym.

9. W Polsce  jest kilka prywatnych szkół, które mają w swojej ofercie zajęcia z obliczeń na sorobanie. Czy są to dobre szkoły

  • Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Wiemy tylko, że zazwyczaj szkoły te pracują w oparciu o własne materiały, nabyte doświadczenie i własny system kształcenia nauczycieli. Metody stosowane przez te szkoły mniej lub bardziej odbiegają od metod stosowanych w Japonii. Nie wszystkie są prowadzone przez certyfikowanych nauczycieli Japońskiego Związku Sorobanu. Nie oznacza to jednak, że nauka w tych szkołach nie przyniesie efektów. Należy jednak pamiętać, że to Japonia jest ojczyzną sorobanu i to w tym kraju opracowano najskuteczniejsze metody nauki obliczeń na tym liczydle. To właśnie uczniowie japońskich szkół zdobywają największe osiągnięcia w tym zakresie.

Informacja o ciasteczkach

Na stronie używamy ciasteczek. Potrzebujemy ich by strona działała poprawnie. Więcej w naszej polityce prywatności.