Kwiecień 17, 2018

Pytania

1. Czy warto uczyć się obliczeń na sorobanie?

  • Zdecydowanie tak. Proszę zapoznać się z naszym artykułem na ten temat.

2. W jakim wieku najlepiej rozpocząć naukę obliczeń na sorobanie?

  • Naukę można rozpocząć już nawet w wieku 4-5 lat, jednak najbardziej rozsądny wiek to 6-12 lat. Jeśli dziecko nie ma jeszcze nawyków obliczeniowych wyniesionych ze szkoły, to łatwiej przyjdzie mu nauka obliczeń na sorobanie i szybciej opanuje metodę flash anzan.

3. Czy dzieci z dysfunkcjami mogą nauczyć się obliczeń na liczydle?

  • Niestety nie ma tu jednej odpowiedzi, wszystko zależy od rodzaju i stopnia dysfunkcji. Mamy doświadczenia w pracy z dziećmi z dysleksją i dyskalkulią i w ich przypadku jest to możliwe, ale wymaga dużego nakładu pracy i ze strony trenera i ze strony rodziców. Wskazane jest tu też porozumienie z nauczycielem przedmiotu. W efekcie dzieci takie pewniej czują się na lekcjach matematyki i sprawniej liczą z użyciem liczydła.

4. Czy dorośli też mogą uczyć się obliczeń na sorobanie?

  • Jak najbardziej. Nauka obliczeń jest formą rozwijania sprawności rąk (np. w chorobach stawów), i intensywnego unikalnego treningu mózgu,  który pozwala zachować go w dobrej kondycji na długie lata. Mamy dobre doświadczenia w pracy z takimi osobami w ramach Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siedlcach. W Mistrzostwach Polski w Obliczeniach na Sorobanie osoby w wieku 50+ dwukrotnie stawały na podium zajmując II miejsce.

5. Czy przerobienie kursu stacjonarnego gwarantuje opanowanie umiejętności w nim zawartych i zadanie egzaminu?

  • Niestety nie! Aby biegle liczyć na sorobanie, należy dużo ćwiczyć. Nie wystarczą tu same ćwiczenia z kursu. Trzeba włożyć  sporo wysiłku w doskonalenie sprawności obliczeniowej i najlepiej poświęcić na to min. 30-60 minut dziennie. Oczywiście nie jest to reguła: niektórym wystarcza 15 minut, a niektórym potrzeba nawet 2 godzin dziennie, zwłaszcza na początku nauki. Należy tu dodać, że u dzieci sukcesy przychodzą dużo szybciej jak u dorosłych.

6. Przerobiłem wszystkie materiały z kursu, jednak nadal nie jestem wystarczająco szybki w obliczeniach. Skąd zdobyć dodatkowe materiały do ćwiczeń?

  • Proszę skontaktować się z nami, przygotujemy materiały dedykowane specjalnie pod konkretne potrzeby.

7. Jakie liczydło jest najlepsze do nauki?

  • Zdecydowanie polecamy liczydło dobrej jakości, najlepiej drewniane liczydło japońskiej produkcji. Zdajemy sobie sprawę, że jest do duży koszt. W początkowej fazie nauki wystarcza więc liczydło z tworzywa sztucznego produkcji chińskiej. Jest ono stosunkowo tanie. Jednak z nabywaniem biegłości w obliczeniach, kursant sam zaczyna dostrzegać słaby komfort pracy z takim liczydłem. To znak, że nadszedł czas na zakup liczydła lepszej jakości. W przypadku osób dorosłych lub małych dzieci czasem lepiej sprawdza się liczydło z nieco powiększonymi koralami. Takie liczydła są zazwyczaj wykonane w całości z tworzywa sztucznego, albo też z tworzywa sztucznego są korale, zaś ramka wykonana jest z drewna.

8. Jak zacząć uczyć się metody flash anzan?

  • Metodę tę można opanować, jeśli ma się w stopniu doskonałym opanowane liczenie na sorobanie. Zatem najpierw trzeba dobrze nauczyć się liczyć na liczydle. W kursach japońskich metodę tę zaczyna się wprowadzać dopiero gdy dziecko dobrze opanowało podstawy sorobanu. Należy tu dodać, że dzieciom łatwiej przychodzi opanowanie flash anzan, niż dorosłym.

9. W Polsce  jest kilka szkół prywatnych, które mają w swojej ofercie zajęcia z obliczeń na sorobanie. Czy są to dobre szkoły?

  • Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na to pytanie. Wiemy tylko, że zazwyczaj szkoły te pracują w oparciu o własne materiały, nabyte doświadczenie i własny system kształcenia nauczycieli. Metody stosowane przez te szkoły mniej lub bardziej odbiegają od metod stosowanych w Japonii. Nie są to szkoły prowadzone przez certyfikowanych przez Japoński Związek Sorobanu nauczycieli. Nie oznacza to jednak, że nauka w tych szkołach nie przyniesie efektów. Należy jednak pamiętać, że to Japonia jest ojczyzną sorobanu i to w tym kraju opracowano najskuteczniejsze metody nauki obliczeń na tym liczydle. To właśnie uczniowie Japońskich szkół zdobywają największe osiągnięcia w tym zakresie.