Kategorie wpisów
W ostatnich dniach dostaliśmy sporo pytań dotyczących arytmetyki mentalnej, czyli liczenia pamięciowego. Kiedyś już wyjaśnialiśmy podczas webinaru czym jest arytmetyka mentalna. Teraz krótko odpowiemy na pytania rodziców.
Na czym polega arytmetyka mentalna?
Do sprawnwego liczenia mentalnego metodą japońską (bo o taką chodzi pytającym) konieczne jest opanowanie techniki liczenia na sorobanie (japońskim liczydle). Wymaga to czasu, sporego wkładu pracy i rozważnej nauki. Na tym etapie można popełnić wiele błędów, które w konsekwencji mogą uniemożliwić nabycie wysokich umiejętności rachunkowych. Gdy opanuje się podstawy pracy z liczydłem, przechodzi się do jego wybrażania i rachowania na tym wyobrażonym. To długi proces.
Czy arytmetyka mentalna jest lekarstwem na problemy szkolne z matematyką? Nie, zdecydowanie mówimy NIE! Ucząc się arytmetyki mentalnej nie nauczymy się np. analizy i rozwiązywania zadań z treścią. Nie nabędziemy też innych ważnych kompetencji matematycznych. Ale arytmetyka mentalna, czy w ogóle sprawność rachunkowa, jest bardzo pomocna w wędrówce po różnych działach matematyki. Dziecku sprawnie liczącemu łatwiej poruszać się w świecie szkolnej matematyki. Poza tym ucząc się rachowania na sorobanie w stylu japońskim, dzieci nabywają inne ważne komeptencje rozwojowe. I to jest równie ważne, jak szybkie liczenie.
Jak długo trzeba się uczyć arytmetyki mentalnej?
Wszystko zależy od umiejętności, jakie chcemy nabyć. Biegłego wykonywania działań typu 4+5-2-1+3-6 można nauczyć się stosunkowo szybko, tak samo jak działań typu 23+21-13+55 lub 323+125-216. Ale nauka szybkiego rachowania na dowolnych liczbach, np. typu 46+27+38-79+64 wymaga już kilkunastu miesięcy intensywnego treningu.
Czy każdy może się tego nauczyć?
Opowiemy pytaniem. Do jakiego poziomu? Rachowanie na prostych konfiguracjach liczb może opanować prawie każdy, ale na dowolnych liczbach tylko ci najbardziej zdeterminowani i cierpliwi w nauce. Wielokrotnie pisaliśmy, że nauka japońskiej arytmetyki jest wymagająca i pochłaniająca sporo czasu.
Jaki jest powód ruszania palcami podczas takiego liczenia?
Ruszanie palcami symuluje przesuwanie koralików na liczydle. W ten sposób łatwiej je sobie wyobrazić. Gdy dzieci nabiorą wprawy, to ruchy palców moga stać się bardziej subtelne lub nie ma ich wcale.
A na filmie Gabrysia demostruje dodawanie liczb dwucyfrowych metodą japońskiej arytmetyki mentalnej zwanej anzan (wyobrażonego sorobanu).