Podsumowanie roku działania Akademii Sorobanu

Z radością kończymy pierwszy rok naszej działalności pod skrzydłami japońskiej szkoły Ishido-Shiki. Był to dla nas rok pełen nowych wyzwań i niewiadomych. Braliśmy udział w wielu eventach, prowadziliśmy warsztaty sorobanu na konferencjach dla nauczycieli oraz w szkołach dla uczniów. Mamy sukcesy, ale też i porażki, które czegoś nas uczą. Jesteśmy dla rodziców i dzieci, więc dokonując ewaluacji naszych działań zapytaliśmy ich o to, co sądzą na temat naszych zajęć. Cieszymy się, że zostaliśmy wysoko ocenieni, a dzieci zrobiły większe postępy, niż zakładaliśmy w najśmielszych scenariuszach. Świadczy to o wysokiej skuteczności metody Ishido-Shiki, ale też o skutecznym wspieraniu naszych działań przez rodziców. Cieszymy się, że dzieci, które jeszcze rok temu nie potrafiły wykonać prostych działań zostają Mistrzami Polski. To wspólny sukces nasz, dzieci i rodziców. W konkursie w Tuszynie Las pod Łodzią zdobyliśmy 1, 3 i 4 miejsce. Zaś w VI Mistrzostwach Polski w Obliczeniach na Sorobanie zdobyliśmy 1 i 2 miejsce w kategorii Maluch oraz 1, 3 i 4 miejsce w kategorii Open. To świadczy o wysokich umiejętnościach naszych uczniów. Jesteśmy z tego bardzo dumni.

W roku szkolnym 2018/2019 przeprowadziliśmy 56 egzaminów Japońskiego Związku Sorobanu. Niestety 3 z nich nie zakończyły się sukcesem. Zdawalność na poziomie 95% jest jednak świetnym wynikiem. Bardzo nas to cieszy.

A oto wyniki ankiety, którą przeprowadziliśmy wśród tych rodziców, których dzieci uczą się u nas cały rok:

Jak widać decydujący wpływ na motywację dzieci mają rodzice. To oni są dla dzieci przewodnikami po świecie i to oni uczą ich tego, co ważne, nad czym trzeba pracować. Sukcesy dzieci mają więc swoje korzenie w działaniach rodziców i bez ich wsparcia nie były by możliwe. Bardzo nas cieszy, ze dzieci motywuje też chęć zdobycia certyfikatów japońskiego Związku Sorobanu.

 

Dane te są dla nas ogromnym zaskoczeniem i są rewelacyjne. Nie sądziliśmy, że wszyscy nasi uczniowie po roku nauki dostrzegą efekty w sferze rachunków. To bardzo dobra wiadomość, która potwierdza wysoką skuteczność naszych metod. Przy okazji widać też, że metoda Ishido kształtuje charakter, pomaga w koncentracji i uczy pracy nad sobą.

 

I tu kolejna niespodzianka, bo to ocena naszej pracy. Bardzo nam miło, że  nikt nie wystawił nam oceny niższej niż 4.  W zasadzie wszyscy nasi uczniowie są zadowoleni z zajęć, rodzice z postępów swoich pociech, a my z dobrej współpracy. Warto zauważyć, że 50% rodziców celująco ocenia postępy jakie zrobiły dzieci.  W takim tandemie uczeń-nauczyciel i rodzic-nauczyciel można wypracować dużo. Gdy któreś ogniwo zawodzi, to postępy są mniejsze i spada motywacja dziecka. Na bieżąco staraliśmy się zainteresowanym rodzicom przekazywać informacje o tym, jak pracowały ich pociechy i jakie były postępy. Jednak nie wszyscy korzystali z tej możliwości, by po zajęciach z nami porozmawiać.

Kończymy rok zadowoleni i podbudowani świetnymi sukcesami i postępami dzieci. Nie odpuszczamy, z błędów i niepowodzeń wyciągniemy wnioski, by w przyszłości uczyć jeszcze skuteczniej.