Jakie jest prawdziwe znaczenie sorobanu przekazywanego z pokolenia na pokolenie? Czy aktywność fizyczna jest niezbędna dla rozwoju nerwów czaszkowych u dzieci? Czy to źle, że dzieci mówią "bardzo trudno zrobić to samodzielnie"? Rodzicu, czy zawsze wiążesz sznurowadła lub zapinasz guziki małym dzieciom, ponieważ myślisz, że im pomagasz? *** Dr Koji...
Co dzieci myślą o nauce sorobanu
Najczęściej pierwszy krok w kierunku zgłębienia tajemnic japońskiego abakusa wykonują rodzice. To oni wyszukują ciekawe, atrakcyjne zajęcia, rozmawiają z dziećmi i ostatecznie podejmują decyzję o ich zapisaniu na nie. Rzadziej zdarza się, zwłaszcza w przypadku młodszych dzieci, że to one same czują potrzebę uczestniczenia w konkretnycyh zajęciach dodatkowych. Jest tak...
Rozmowa o arytmetyce mentalnej – cz. 2
Aneta Grzanek (Superminds Academy) i Karol Sieńkowski (Akademia Sorobanu) wymieniają się doświadczeniami we wprowadzaniu sorobanu do Polski. W tej części rozmowy poruszają temat dzieci z trudnościami w nauce, aspekt techniczny japońskiej arytmetyki mentalnej. Rozmawiają też o szkołach uczących obliczeń na sorobanie w Polsce. Na koniec wspominają o Mistrzostwach Polski w...
Rozmowa o arytmetyce mentalnej cz. 1
Zapraszamy do wysłuchania rozmowy o arytmetyce mentalnej i samym sorobanie, jaką przeprowadzili certyfikowani egzaminatorzy Japońskiego Związku Sorobanu i trenerzy metody Ishido-Shiki: Aneta Grzanek (Superminds Academy) i Karol Sieńkowski (Akademia Sorobanu). Rozmowa dotyczy wymiany doświadczeń w nauczaniu dzieci sorobanu japońską metodą Ishido-Shiki. Rozmowa skierowana jest do rodziców i nauczycieli zainteresowanych arytmetyką...
Wywiad z Aleksandrą Kamolą, nauczycielką sorobanu w szkole podstawowej w Jaraczewie
Pani Aleksandra Kamola jest nauczycielką matematyki w szkole podstawowej im. Tadeusza Kościuszki w Jaraczewie (woj. lubelskie). Od 2 lat z powodzeniem uczy liczenia na sorobanie w swojej szkole. Ma też pierwsze sukcesy. Wielu nauczycielom wydaje się, że uczenie japońskiej arytmetyki przerasta ich możliwości. Pani Aleksandra dowodzi, że można uczyć rachowania...
Jolanta Kamińska – tytan pracy
Pani Jolanta Kamińska to wielka miłośniczka sorobanu. Po raz pierwszy spotkała się z tym liczydłem w 2013 roku na zajęciach warsztatowych Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siedlcach. Była w pierwszej grupie moich uczniów w ramach tego uniwersytetu. I z tego co wiem, na polu umiejętności sorobanowych osiągnęła najwięcej spośród seniorów (dwa...
Rozmowa z Zofią i Marią – mistrzyniami sorobanu
Zofia i Maria, to uczennice Akademii Sorobanu. W obecnej chwili dziewczynki mają najwyższe umiejętności sorobanowe w Polsce według standardów Japońskiego Związku Sorobanu. Wielokrotnie stawały na podium w różnych zawodach arytmetyki mentalnej w Polsce. https://youtu.be/k0wTproezCc
Wywiad z nową trenerką sorobanu – Mają
Maja to nasza nowa trenerka Sorobanu standardu Ishido-Shiki. Mimo młodego wieku ma duże doświadczenie, bo przez rok odbywała praktykę w klasie w Siedlcach. Miała okazję pracować zarówno z osobami początkującymi jak i zaawansowanymi w nauce sorobanowych rachunków. Przygotowała do egzaminów Japońskiego Związku Sorobanu wiele osób. Zachęcamy do obejrzenia krótkiego wywiadu...
Ludzie sorobanu. Wywiad z Harumi Hayashi
Harumi Hayashi to uznana nauczycielka japońskiej szkoły sorobanu Ishido-Shiki. W 2018 roku jej uczeń został mistrzem świata w obliczeniach pamięciowych. Tuż po mistrzostwach, w których brała udział jako gość, odwiedziła Polskę wizytując min. naszą szkołę oraz odwiedzając różne ośrodki edukacyjne w Polsce. Mimo napiętego grafiku sensei Harumi znalazła czas i...
Ludzie sorobanu. Wywiad z kenichi Ishido.
Pan Kenichi Ishido jest Japończykiem, mistrzem sorobanu, twórcą unikalnej i bardzo efektywnej metody nauki obliczeń na tym przyrządzie nazwanej od jego nazwiska Ishido-Shiki. W 2011 roku otrzymał nagrodę dla wyjątkowo zdolnych prezesów firm w prowincji Chiba w Japonii. Z pasji do liczydła utworzył muzeum sorobanu mieszczące się w mieście Shiroi...