Początki liczydła Istnieją różne teorie na temat rozwoju liczydła jako narzędzia obliczeniowego, ale najpopularniejsza teoria głosi, że początki wynalazków służących liczeniu sięgają około 3000 roku p.n.e., kiedy w Mezopotamii obliczeń dokonywano poprzez rysowanie linii i układanie kamieni na ziemi. W różnych miejscach świata wspomagano się w obliczeniach używając wymyślnych sposobów,...
Egzaminy
Kilka dni temu natknąłem się na kolejny już post na fb krytykujący zasadność robienia sprawdzianów i oceniania. Egzaminy, klasówki, sprawdziany, kartkówki - są przecież tak nielubiane przez dzieci. Ale nie tylko. Coraz częściej pojawiają się głosy osób związanych z edukacją, że trzeba je zlikwidować, nie stawiać ocen. Wydaje mi się,...
Soroban – fakty i mity, cz. 5
Czy nauka japońskiej arytmetyki mentalnej jest obowiązkowa w szkołach w Japonii? Zapisane wyżej zdanie krąży pod różną postacią w wielu miejscach sieci internet. Jest często podawane jako argument, mający skłonić rodziców do zapisu dzieci na zajęcia arytmetyki mentalnej. Czy jest ono jednak prawdziwe? Sprawdzamy! Jeżeli sięgniemy do czasów Edo (1603-1868),...
Liczydło Adama Riesa
W galerii Forum w Gdańsku znalazłem w jednej z gablot replikę liczydła datowanego na XV-XVI wiek i używanego w Europie. Zainteresowało mnie to i postanowiłem poszukać informacji na jego temat. Ślady zaprowadziły mnie do Niemiec, a ściślej do Adama Riesa. Adam Ries uważany jest za najważniejszego niemieckiego matematyka. Żył w...
Soroban – fakty i mity, cz. 4
Czy japońska metoda sorobanu ma 2000 lat. Długo zastanawiałem się, czy opublikować wpis na ten temat. Ale gdy w Dniu Matematyki 12 marca 2024 usłyszałem w rolce Radia Opole fragment rozmowy o sorobanie, a w nim rozmowę z ekspertem, który podał informację, że liczenie na sorobanie wymyślili Japończycy 2000 lat...
Soroban – fakty i mity, cz. 3
Czy soroban używany jest w Tajwanie. W ostatnich wpisach z tej serii starałem się przedstawić dowody, że podawane w sieci Internet informacje o sorobanie nie zawsze są prawdziwe. W tym artykule, dla odmiany, nie będzie o mitach narosłych wokół sorobanu, ale o faktach. Spróbujemy poszukać śladów japońskiego abakusa poza granicami...
Co wspólnego ma wieczór sylwestrowy z matematyką
Wiele osób uważa, że najwybitniejszym matematykiem X wieku był Gerbert z Aurillac. Tak właściwie to nie był on matematykiem, ale człowiekiem dobrze wykształconym i obeznanym z różnymi dziedzinami naukami. Jego postać znana jest częściej pod imieniem Sylwester II, bo drogi życiowe zaprowadziły go na tron Stolicy Piotrowej. Papieżem został w...
Soroban – fakty i mity, cz. 2.
Czy sukces w nauce sorobanu jest zarezerwowany jedynie dla dzieci uzdolnionych matematycznie. "Mój syn raczej nie odnajdzie się na zajęciach. Liczenie przychodzi mu z wielkim trudem." "Moje dziecko nie nadaje się do tej nauki, bo nie lubi matematyki. " Takie wątpliwości wyrażają rodzice przed rozpoczęciem nauki przez ich dzieci. Obawiają...
Soroban – fakty i mity, cz. 1.
Czy soroban ćwiczy pamięć mięśniową. W wielu miejscach polskiego internetu można przeczytać różne informacje dotyczące sorobanu. Są to najczęściej same ogólniki i poza moimi wpisami na blogu, nieliczni się nad sorobanem skupiają i zagłębiają w jego temat. Wynika to pewnie stąd, że niewiele osób w Polsce doświadczyło tak naprawdę tego,...
Wywiad z dr Kurusu – soroban pomaga w rozwoju dzieci
Jakie jest prawdziwe znaczenie sorobanu przekazywanego z pokolenia na pokolenie? Czy aktywność fizyczna jest niezbędna dla rozwoju nerwów czaszkowych u dzieci? Czy to źle, że dzieci mówią "bardzo trudno zrobić to samodzielnie"? Rodzicu, czy zawsze wiążesz sznurowadła lub zapinasz guziki małym dzieciom, ponieważ myślisz, że im pomagasz? *** Dr Koji...