Kategorie wpisów

Soroban - mówimy jak jest
21 września 2021
Screenshot_20210914_102817

Znany dziennikarz, Maks Kolonko publikuje w sieci internet pod hasłem Telling It Like It Is (mówię jak jest). My też mówimy jak jest… z nauką sorobanu i arytmetyki mentalnej z jego użyciem. Rozmawiamy o tym szczerze min. na lekcjach próbnych i podczas rozmów z rodzicami. Z uwagi na liczne pytania od zainteresowanych osób, opowiemy o tym również tutaj.

Rodzice, zapisując dzieci na zajęcia dodatkowe (oferta jest ogromna, więc dodajmy, na jakiekolwiek zajęcia dodatkowe) zawsze oczekują rezultatów. Najlepiej, gdyby były to rezultaty mierzalne. Żeby można było powiedzieć: tak, dzięki tym zajęciom moje dziecko umie dobrze tańczyć, pisać, śpiewać, grać czy też liczyć. Okazuje się jednak, że rzeczywistość nie zawsze idzie w parze z tekstami reklamowymi, które mają przekonać dzieci do wybrania danej oferty zajęć. Jako osoby pracujące z dziećmi mamy świadomość tego, że dzieci są różne. Mają swoje temperamenty, nawyki wyniesione z domu, niosą bagaże doświadczeń, pochodzą z różnych środowisk. To wszystko rzutuje na ich dojrzałość emocjonalną, społeczną, nastawienie do podejmowania trudu i do nauki. Dlatego nie możemy dać gwarancji, że za pół roku dziecko zda japoński egzamin. Dlatego nie obiecujemy, że za 8 miesięcy będzie liczyć w pamięci do 100 czy do 1000. Mówimy też z pełną odpowiedzialnością, że metoda sorobanu nie sprawdzi się ze względu na specyficzny styl nauki w przypadku wszystkich dzieci. Nie będziemy zakłamywać rzeczywistości i przedstawiać ją w cukierkowych kolorach. Zawsze znajdą się dzieci, które będą się nudzić przesuwaniem koralików czy siedzeniem w ławce. Dzieci takie zrezygnują z nauki albo jej nie podejmą. Ale z drugiej strony, mamy też doświadczenia pokazujące, że te same dzieci za pół roku mogą się sorobanem zachwycić na nowo i wiele osiągnąć. Dlatego nie da się przekonać do nauki sorobanu, bez jej spróbowania. Ponadto otwarcie mówimy, że można osiągnąć niesamowite efekty, ale nauka obliczeń na sorobanie to długi proces. W jego wyniku uczeń musi zautomatyzować ruchy koralików. Tego nie da się osiągnąć w pół roku, czy rok. Jeszcze trudniej jest z nauką liczenia na wyobrażonym liczydle. Przystępując do nauki sorobanu trzeba mieć tego świadomość. Nauka japońskiej arytmetyki jest wymagająca. Im wyższy poziom dzieci reprezentują, tym więcej pracy (również w domu) trzeba włożyć, by posuwać się do przodu. Ponadto soroban jako narzędzie rozwoju, nie jest panaceum na wszystkie problemy dzieci z matematyką. One nie znikną, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, po opanowaniu obliczeń na japońskim abakusie czy w pamięci. Soroban rozwija przede wszystkim arytmetycznie i twierdzenie, że uczy on szeroko pojętej matematyki jest nadużyciem.

Dzieci przychodzą na zajęcia z różnymi celami. Jedne chcą się nauczyć szybko liczyć, inne poskromić tabliczkę mnożenia, jeszcze inne nauczyć pracy na czas czy koncentracji. Ważne, by każde dziecko miało cel i do tego celu dążyło. Ważne też, by po osiągnięciu jednego celu stawiało sobie nowy. Dzięki kolejnym wyzwaniom będzie mogło wzrastać i rozwijać się.

Ale… zaraz, zaraz. Nie obiecujemy efektów. Nie obiecujemy, że dzieci będą szybko liczyć. Nie obiecujemy, że nie będą miały problemów z matematyką… To co my właściwie obiecujemy? Znamy się na liczydle, znamy specyfikę japońskiej metody, wiemy jak unikać błędów i jak przyspieszyć naukę. Wiemy, jak maksymalnie wykorzystać ją dla Twojego dziecka. Obiecujemy, że jako trenerzy, jako nauczyciele będziemy wspierać dziecko, motywować, pokazywać mu optymalną ścieżkę rozwoju i pomagać osiągać cele. Stwarzamy dziecku NAJLEPSZE warunki do rozwoju metodą sorobanu. Na zajęciach staramy się dawać z siebie zawsze na 100%. Ale bez wsparcia rodziców i chęci dziecka do rozwoju, niewiele jesteśmy w stanie zrobić.


Karol Sieńkowski

Mogą Ci się spodobać

IMG-20231231-WA0010
24 stycznia 2024
Soroban - fakty i mity, cz. 3
Fakt: Soroban używany jest w Tajwanie. W ostatnich wpisach z tej serii starałem się przedstawić dowody, że podawane w sieci Internet informacje o sorobanie nie zawsze są prawdziwe. W tym artykul...
Papież Sylwester 2
30 grudnia 2023
Co wspólnego ma wieczór sylwestrowy z matematyką
Wiele osób uważa, że najwybitniejszym matematykiem X wieku był Gerbert z Aurillac. Tak właściwie to nie był on matematykiem, ale człowiekiem dobrze wykształconym i obeznanym z różnymi dziedzinami n...
IMG_20231025_172821232
1 grudnia 2023
Soroban – fakty i mity, cz. 2.
Mit: Sukces w nauce sorobanu jest zarezerwowany jedynie dla dzieci uzdolnionych matematycznie. “Mój syn raczej nie odnajdzie się na zajęciach. Liczenie przychodzi mu z wielkim trudem.&...
Wizyta gości z Japonii
25 listopada 2023
Wizyta przedstawicieli Ishido-Shiki w Akademii Sorobanu
W dniach 13-14 listopada oraz 22-23 listopada 2024 roku pani Kiyomi Numata, prezes Ishido-Shiki oraz pani Yuki Nakatani, dyrektor zarządzający odwiedzili gliwicką i siedlecką siedzibę Akademii Soro...
soroban_mity_cz.1
2 listopada 2023
Soroban - fakty i mity, cz. 1.
Mit: Soroban ćwiczy pamięć mięśniową. W wielu miejscach polskiego internetu można przeczytać różne informacje dotyczące sorobanu. Są to najczęściej same ogólniki i poza moimi wpisami na blog...
Transport ryżu przez rzekę w okresie Edo
24 października 2023
Soroban w dawnej Japonii - linki
Niżej zamieszczamy linki do wszystkich części cyklu “Soroban w dawnej Japonii”. Mamy nadzieję, że dzięki nim osobom zainteresowanym będzie łatwiej dotrzeć do wpisów o tej tematyce ...

Informacja o ciasteczkach

Na stronie używamy ciasteczek. Potrzebujemy ich by strona działała poprawnie. Więcej w naszej polityce prywatności.