Kategorie wpisów

Soroban - fakty i mity, cz. 5
27 sierpnia 2024
IMG_20230804_174502591

Czy nauka japońskiej arytmetyki mentalnej jest obowiązkowa w szkołach w Japonii?

Zapisane wyżej zdanie krąży pod różną postacią w wielu miejscach sieci internet. Jest często podawane jako argument, mający skłonić rodziców do zapisu dzieci na zajęcia arytmetyki mentalnej. Czy jest ono jednak prawdziwe? Sprawdzamy!

Jeżeli sięgniemy do czasów Edo (1603-1868), gdy w Japonii zaczął kształtować się powszechny system edukacyjny, to rzeczywiście liczenie na sorobanie było jednym z jego trzech filarów (obok pisania i czytania). Każdy uczeń przechodził kurs liczenia na sorobanie tak, jak każdy uczeń polskiej szkoły przechodzi kurs czytania. Nie była to jednak nauka arytmetyki mentalnej z użyciem sorobanu. Wraz z końcem ery Edo i otwarciem Japonii na wpływy zachodu (ok. 1868) sytuacja zaczęła się zmieniać. Szesnastkowy układ jednostek i miar przyjęty w Japonii od Chińczyków, zaczął być wypierany przez układ dziesiętny. Wymusiło to zmianę budowy sorobanu tak, aby dostosować go do nowych wytycznych (więcej na ten temat we wpisach poświęconych sorobanowi w dawnej japońskiej edukacji tutaj oraz w książce).

Na sorobanie dostosowanym do układu dziesiątkowego rachowano w japońskich szkołach jeszcze do lat 70-tych 20. wieku. Jednak wraz z nastaniem ery elektronicznych urządzeń liczących, znaczenie sorobanu zmalało. Owszem, obsługi sorobanu uczy się w japońskich szkołach publicznych do dzisiaj. Aktualnie jest on nauczany w trzeciej i czwartej klasie szkoły podstawowej, co odpowiada wiekowo dzieciom w drugiej i trzeciej klasie w polskim systemie edukacji. Liczba lekcji jest jednak symboliczna. Od 2011 roku w trzeciej klasie na naukę sorobanu przeznacza się zazwyczaj 2-3 godziny lekcyjne, a w czwartej klasie jedynie 2 godziny lekcyjne. Celem takich lekcji jest głównie nauka zaznaczania liczb, zrozumienie działania sorobanu i pozycyjnego układu dziesiątkowego oraz poznanie różnic między działaniami pisemnymi, a tymi wykonywanymi na sorobanie. Można powiedzieć, że podobne cele stawiane są w przypadku lekcji z użyciem tradycyjnego liczydła w Polsce.

Każdy, kto choć trochę zna temat sorobanu już się domyśla, że coś tu jest nie tak. Symbolicznie mała liczba godzin nauki liczenia na abakusie w japońskiej szkole publicznej nie pozwala dzieciom nauczyć się podczas ich obowiązkowej edukacji sprawnego i szybkiego liczenia na sorobanie. Tym bardziej odnosi się to również do liczenia w pamięci, na jego wyobrażeniu. A skoro tak, to gdzie japońskie dzieci nabywają spektakularne umiejętności szybkiego liczenia? Sekret kryje się w szkołach popołudniowych juku, które tworzą drugi (prywatny) sektor edukacyjny, poza systemem edukacji publicznej. To właśnie w tych szkołach dzieci uczą się zaawansowanego rachowania na sorobanie, a w dalszej kolejności arytmetyki mentalnej z jego użyciem. W Japonii do szkół juku uczęszcza ok. 90% dzieci, przy czym wśród zajęć wybieranych przez nich są nie tylko zajęcia sorobanowe, ale również nauka pływania, lekcje muzyki, język angielski, sztuki walki itp. Panuje przekonanie, że edukacja w szkołach juku jest gwarancją zdanego egzaminu i dostania się na dobre studia. W obecnej chwili (2024 r.) Zajęcia sorobanu zajmują w rankingu zajęć dodatkowych w Japonii 5 miejsce.

Podsumowując, w japońskich szkołach publicznych NIE UCZY SIĘ arytmetyki mentalnej sorobanu, a jedynie elementarnych podstaw obsługi tego liczydła. Wysokie umiejętności w obliczeniach pamięciowych japońskie dzieci osiągają wyłącznie podczas nauki w prywatnych szkołach zajęć dodatkowych. Stwierdzenie przytoczone na początku tego artykułu jest mitem, który jak to często bywa, żyje w sieci Internet swoim życiem:)


Karol Sieńkowski

Literatura:
Edukacja w Japonii, „Biuletyn informacyjny”, Grudzień 2010.
Jaworska S., Szkoła po japońsku, „Kawai. Pierwszy polski magazyn
dla miłośników mangi i anime”, 6/2019 (51).
Sato K., Kono K., Nakamura M., そろばんでたどる和算の旅, Futabasha, Tokyo 2007.
Sieńkowski K., Wołkiewicz A., Soroban. Konteksty. Teoria. Praktyka, Akademia Sorobanu 2022.
https://www.kyoiku-press.com/post-227796/.

Rozmowa z Kiyomi Numata, 20.04.2024.

Mogą Ci się spodobać

IMG_20230804_174502591
27 sierpnia 2024
Soroban - fakty i mity, cz. 5
FRAGMENT_Z_KSIAZKI
8 sierpnia 2024
Liczydło Adama Riesa
W galerii Forum w Gdańsku znalazłem w jednej z gablot replikę liczydła datowanego na XV-XVI wiek i używanego w Europie. Zainteresowało mnie to i postanowiłem poszukać informacji na jego temat. Ślad...
k-abacus5
19 czerwca 2024
K-ABACUS - liczydło przyszłości?
Konstruktorów i wizjonerów zawsze interesowało zastosowanie osiągnięć techniki w edukacji. Widać to zwłaszcza dzisiaj, gdy do edukacji wkracza natarczywie sztuczna inteligencja. Ale dziś nie o AI c...
IMG_20240427_132612700_HDR
30 kwietnia 2024
I Mistrzostwa Europy w arytmetyce mentalnej i obliczeniach na sorobanie 2024
Za nami wyjątkowe zawody dla osób uczących się liczenia na japońskim abakusie. Odbywały się 27 kwietnia w Dojo Stara Wieś – miejscu, gdzie można doświadczyć kultury japońskiej. Zawody zgromad...
ilustracja
24 kwietnia 2024
X Mistrzostwa Polski w Obliczeniach na Sorobanie 2024
Za nami 10-te jubileuszowe zawody. W finale, który odbył się 20 kwietnia 2024 na Uniwersytecie w Siedlcach wzięło udział 50 najlepszych sorobanistów z Polski. Rywalizowali w kategoriach Maluch (do ...
Soroban z okresu Meiji
2 kwietnia 2024
Soroban - fakty i mity, cz. 4
Czy japońska metoda sorobanu ma 2000 lat. Długo zastanawiałem się, czy opublikować wpis na ten temat. Ale gdy w Dniu Matematyki 12 marca 2024 usłyszałem w rolce Radia Opole fragment rozmowy o so...

Informacja o ciasteczkach

Na stronie używamy ciasteczek. Potrzebujemy ich by strona działała poprawnie. Więcej w naszej polityce prywatności.