Kategorie wpisów
Akademia Sorobanu zaczyna kolejny rok nauki obliczeń na sorobanie metodą Ishido-Shiki. Dla rodziców i dzieci, które dopiero rozpoczynają naukę japońskiej arytmetyki, to wielka niewiadoma. Nie wiedzą, czego się spodziewać. W tym wpisie postaramy się przybliżyć temat nauki naszą metodą.
Rodzice często nam mówią, że trudno im z marketingowych tekstów dostępnych w wielu miejscach sieci Internet wysupłać rzetelne informacje na temat nauki sorobanu. Prawda jest taka, że choć efekty nauki liczenia na abakusie mogą być spektakularne, to ścieżka sorobanowej nauki do najłatwiejszych nie należy. O tym zazwyczaj się nie mówi. Praca z liczydłem wymaga wiele trudu i poświęcenia. Pozornie to obniża atrakcyjność metody, ale tak naprawdę, to wielka zaleta, bo dzięki temu świetnie może wspomóc rozwój dziecka.
Naukę liczenia na sorobanie można porównać to pracy drwala, którego narzędziem jest siekiera. Siekiera nie zetnie drzewa jednym ciosem. Ale każde jej celne uderzenie przybliża drwala do celu. W końcu ścina drzewo, z którego powstają owoce ludzkiej kreatywności, pomysłowości. Soroban pracuje z naszym mózgiem. Efektu nie ma od razu. Ale każde kolejne obliczenie i każda nowo poznana technika rozwijają nasz mózg i zmieniają jego strukturę niczym uderzenia siekiery w drzewo. Siekiera i soroban to narzędzia, które prawidłowo używane przez człowieka mogą zrobić pozornie niemożliwe rzeczy. Niewielka siekiera może „pokonać” i zwalić olbrzymie drzewo. A niewielki soroban może zmienić strukturę mózgu. To tak, jak w przysłowiu „kropla drąży skałę”. To niesamowite! Ale z drugiej strony, niewłaściwa technika pracy siekierą sprawi, że drzewa nie da się ściąć. A osoba ucząca się liczyć na sorobanie złą techniką, choć się nauczy, to nigdy nie nabierze dużej biegłości w liczeniu. Dobrze o tym wiedza w Japonii, w kraju sorobanu.
Dosyć tego teoretyzowania, czas na trochę konkretów. Na początek rzecz NAJWAŻNIEJSZA. Niczego nie nauczymy Twojego dziecka, jeżeli … ONO SAMO nie będzie chciało się uczyć. Właśnie dlatego przeprowadzamy najpierw lekcję próbną, która pozwoli poznać metodę i pomoże ocenić potencjał dziecka i wolę nauki.
Na zajęciach Akademii Sorobanu dziecko pokona kolejne stopnie wtajemniczenia w świecie japońskiej arytmetyki. Zacznie od małych kroków i niespostrzeżenie przejdzie do szybkiego marszu, a potem do biegu. Samo będzie decydować o tempie nauki i o jej intensywności. Będzie świadome, że odpowiada za swoje postępy lub… za ich brak (czasem tak też się zdarza). Takie podejście uczy odpowiedzialności za swoje działania.
W takim razie czego dziecko ma szansę nauczyć się na naszych zajęciach? Rzucając oklepanym w internecie hasłem, można krótko powiedzieć, że arytmetyki mentalnej. Ale my nie lubimy nadużywać tego słowa, bo to nie do końca tak. Arytmetyka mentalna, to umiejętność liczenia w pamięci. A początkowo wcale tego dziecko nie będzie się uczyć. Najpierw będzie poznawać zasady obsługi sorobanu – japońskiego liczydła. Może to trwać 5 miesięcy, rok, a nawet dłużej (pamiętajcie, że to możliwości dziecka, jego zaangażowanie i chęci decydują o tempie nauki). Dopiero po nabraniu wprawy w liczeniu na abakusie zacznie uczyć się liczenia pamięciowego z jego udziałem. Taki tryb nauki wydaje się mało atrakcyjny i rozwleczony w czasie. Rodzice często skupiają się tylko na tej nieszczęsnej arytmetyce mentalnej. Mają w głowie migawki z filmów, na których maluchy szybko rachują i chciałyby też tak dla swoich dzieci. A japoński styl nauki, metoda Ishido-Shiki to coś więcej.
Akademia Sorobanu specjalizuje się tylko w nauce obsługi japońskiego liczydła. Nie wprowadzamy na zajęciach innych aktywności. To nasza mocna strona. W dodatku robimy to w sposób tradycyjny. Nie używamy na początkowych etapach nauki żadnych aplikacji komputerowych i smartfonowych.
W stylu Ishido-Shiki pamięciowe umiejętności rachunkowe są ważne, ale ucząc się ich, trzeba mieć świadomość, że dzisiaj nie ma sensu ścigać się z kalkulatorami. Nie może to być celem zajęć. Należy patrzeć tu dużo szerzej. Owszem, dzieci bardzo dużo liczą, więc siłą rzeczy ich sprawność rachunkowa wzrasta. To jest cenna umiejętność. I nawet jeżeli dzieci nie osiągną zaawansowanych umiejętności, to łatwiej będzie im odnaleźć się w rzeczywistości szkolnej, na przedmiotach przyrodniczych. Nabywają więc konkretną kompetencję twardą. Ale nie tylko. Zajęcia skupiają się też na kompetencjach miękkich. Są to np. aktywne słuchanie (podczas liczenia ze słuchu), komunikatywność i umiejętność otrzymywania feedbacku (rozmowy z trenerem), umiejętność pracy pod presją czasu (liczenie ze stoperem), odporność na stres (zdawanie egzaminów, udział w konkursach), samodyscyplina (niezbędna do systematycznej i dającej postępy nauki sorobanu), dobra organizacja pracy (planowanie czasu na trening sorobanowy), koncentracja (potrzeba do bezbłędnego liczenia) i wiele innych. Dziecko przystępując do nauki liczenia na sorobanie według metody Ishido-Shiki przechodzi kompleksowy trening rozwojowy w sferze edukacyjnej (rachowanie) i społeczno-wychowawczej (styl prowadzenia zajęć). Pomagamy mu stać się dojrzałym i odpowiedzialnym człowiekiem.
—
Karol Sieńkowski