Kategorie wpisów

Za nami kolejny, już trzeci rok obecności metody Ishido-Shiki w Akademii Sorobanu. Był to rok naznaczony trudami COVID-19. Tak jak wiele szkół w Polsce, musieliśmy mierzyć się z utrudnieniami w zakresie prowadzenia zajęć. Staraliśmy się, by mimo wszystko prowadzić je z pełnym zaangażowaniem.
Mimo wspomnianych wyżej trudów, był to dla nas rok sukcesów. Nasi uczniowie i trenerzy zajęli czołowe miejsca w konkursach sorobanu dowodząc, że należą grupy najlepszych w Polce. To dowód na wysoką skuteczność nauki metodą Ishido. Oto nasze tegoroczne sukcesy:
- V Międzynarodowe Mistrzostwa Szybkiego Mnożenia 2021
- Ogólnopolska Olimpiada Arytmetyki mentalnej Abakus Europe 2021
- Międzynarodowa olimpiada World Abakus Olymp 2021
- VII Mistrzostwa Polski w Obliczeniach na Sorobanie 2021
Od września 2020 do lipca 2021 przeprowadziliśmy 86 egzaminów Japońskiego Związku Sorobanu. 13 z nich zakończyło się niepowodzeniem. To więcej, niż rok temu, ale to dowód na to, że umiejętności naszych uczniów są coraz wyższe, a zdawane egzaminy coraz trudniejsze. Uczniowie są też mniej zachowawczy i skłonni częściej podejmować ryzyko.
Tradycyjnie, zapytaliśmy rodziców w anonimowych ankietach, co sądzą o naszej szkole, metodzie, sposobach nauki i efektach. Dostaliśmy dużo cennych informacji zwrotnych. Cieszy nas też, że zostaliśmy wysoko ocenieni. To niezwykle motywujące i dodające skrzydeł.

Jeśli chodzi o zadowolenie z zajęć, to uczestnicy wysoko jej ocenili wystawili nam laurkę. To dowód na to, że tematyka zajęć i sposób ich prowadzenia (choć odbiega od dzisiejszych trendów w edukacji) spełnia oczekiwania i nadzieje w nich pokładane.


Bardzo cieszą zaobserwowane przez rodziców postępy dzieci. Są one duże, na tyle duże, że doskonale widoczne, nie tylko na zajęciach sorobanu, ale i w szkołach, w których uczą się dzieci. Efekty nauki są też znaczące. Rodzice mogli wskazać wiele z nich, ale większość podała, że u dzieci wzrosła sprawność wykonywania obliczeń. To cieszy. Warto w tym miejscu dodać, że soroban (wbrew temu, co się mówi) nie rozwiązuje wszystkich problemów z matematyką. On wprost nie nauczy dzieci na przykład rozwiązywania zadań tekstowych. Jest jedynie narzędziem, dzięki któremu ciężar przenosi się z problemów rachunkowych na problem z wymyśleniem rozwiązania zadania.

Pracując z dziećmi staramy się zawsze po zajęciach udzielać informacji zwrotnej. Dzięki temu rodzic jest świadom pojawiających się problemów w nauce i może w porę zareagować, by wzmocnić motywację. Naszym życzeniem jest, by od czasu do czasu wszyscy rodzice korzystali z możliwości rozmowy z trenerem.

Jesteśmy zaskoczeni tym, jak my, trenerzy pełnimy ważna rolę w procesie motywacji. To dla nas duże wyzwanie na przyszły rok. Dzieci motywuje też zdobywanie japońskich certyfikatów. Natomiast jak widać z wykresu, lepsze oceny w szkole motywują tylko niewielki procent uczniów.

Poddaliśmy się także i my ocenie rodziców dzieci. Wysokie noty trochę nas wprowadzają w zakłopotanie, bo nie zawsze jest tak kolorowo. Dziękujemy. Zmotywowani, zakasujemy rękawy i przygotowujemy się do kolejnego roku szkolnego.