Kategorie wpisów

Nasi uczniowie
3 lipca 2022
IMG_20211117_161727863

Za nami koniec roku szkolnego i wakacje w pełni. Nadchodzi czas, by refleksyjnie spojrzeć na te 10 minionych miesięcy szkolnej nauki.

Rodzice powierzyli nam pod pieczę swoje pociechy, często nie wiedząc czego oczekiwać. I mówili wprost, że kierowali się tym co słyszeli w radiu, telewizji lub czytali w internecie. Była grupa rodziców/dzieci, która rozczarowała się, bo nauka sorobanu i efekty nie wyglądały tak, jak w reklamach (żeby uściślić – nie naszych reklamach). Dzieci zrezygnowały z nauki po 1-3 miesiącach. Soroban okazał się wymagający, o czym zresztą zawsze na początku rodzicom mówimy. Ale ci co “przetrwali” mogą być dumni. Ich umiejętności obliczeniowe stały się większe. No i przede wszystkim dostali porządną lekcję, jak systematyczna praca nad sobą jest potrzebna i konieczna do rozwoju. Dla dużej grupy jutro w Akademii Sorobanu było znane, bo to już kolejny rok nauki z nami. Rok obserwacji dzieci to dla nas, nauczycieli, okazja do tego by patrzeć jak się rozwijają, jak stają się coraz bardziej odpowiedzialni, samodzielni, obowiązkowi, zdyscyplinowani, coraz bardziej … dorośli. Przyjrzyjmy się kilku portretom naszych uczniów:

Piotr – w czerwcu skończył pierwszą klasę szkoły podstawowej. Przygodę z sorobanem rozpoczął we wrześniu. Wówczas nie wykazywał żadnych ponadprzeciętnych umiejętności rachunkowych. Tempo pracy raczej powolne, problemy z koncentracją typowe jak na dziecko w tym wieku. Przez cały rok robił swoje, krok po kroku, strona po stronie parł do przodu. Obecnie zna tabliczkę mnożenia, sprawnie dodaje na liczydle liczby dwucyfrowe i mnoży liczby typu 23×8. Czy to dużo jak na pierwszą klasę? To nie jest aż tak istotne. Ważne, że lubi matematykę i szkolny, końcowy sprawdzian umiejętności matematycznych napisał na 6. Mamy cichą nadzieję, że trochę dołożyliśmy się do tego.

Ania – kończy naukę w 6 klasie szkoły podstawowej. Jest z nami już 3 lata i jest jedną z bardziej zaawansowanych osób liczących na sorobanie w Polsce. Ania jest ciekawym przypadkiem. Nie startuje w konkursach, olimpiadach, nie prezentuje publicznie swoich umiejętności, uczy się dla siebie. Bywa, że czasem całe zajęcia przesiedzi rozmyślając o czymś, co jest dla niej ważne. Pozwalamy jej na to, bo wiemy, że  innym razem będzie pracować jak szalona i zawsze zrealizuje postawione sobie cele. Potrafi się skoncentrować i pracować nawet w trudnych warunkach, co wielokrotnie przydało jej się w szkolnych warunkach. Gdy dzieci, przekrzykując się oddawały sprawdziany, ona pracowała do samego dzwonka.  Gdy Ania była w 4 klasie, to rodzicom wydawało się, że jest humanistką. Jednak teraz dostrzegają, że ma umysł ścisły. Czy nauka obliczeń na sorobanie mogła rozbudzić w niej zainteresowanie matematyką? Tego nie wiemy.

Michał – uczy się u nas już drugi rok. Michał ma ogromne problemy z koncentracją. Wybija go z rytmu każdy najmniejszy hałas w klasie. Często upuszcza ołówek, zeszyt, stoper. Siedząc w ławce, ciągle się kręci. Potrafi liczyć dosyć sprawnie i szybko, ale długo nie mógł zdać żadnego egzaminu. Jest bardzo nierówny w tym liczeniu. Jednym razem napisze arkusz na 100 procent, a innym na 40. Wszystkiemu wine są jego opisane wyżej problemy i panika przed liczeniem na czas. Ale w końcu mamy sukces, po dwóch latach nauki Michał zdał pierwszy egzamin Japońskiego Związku Sorobanu.

Kasia – dziewczynka z najdłuższym stażem nauki w Akademii Sorobanu, żywiołowa i energiczna. Nie usiedzi w miejscu. Zważając na te cechy słabo nadaje się na naszego ucznia. Ale to pozory. Zaczynała jako 6-latka i właściwie prawie nie potrafiła liczyć. Teraz skończyła klasę 4. Liczy codziennie i systematycznie, jest super szybka i super dokładna. Potrafi rozwiązać arkusz zadań na 100 procent. Zadziwia swoimi umiejętnościami. Chyba niewiele zaryzykujemy, jeżeli napiszemy, że ma najwyższe umiejętności sorobanowe w Polsce. Aha, żeby nie było. Na koniec roku szkolnego z matematyki otrzymała ocenę 4. Zdarza jej się na sprawdzianie zrobić błąd obliczeniowy. Ponoć ma to po wujku.

Jola – to jest ciekawa osoba. Uczy się u nas dopiero rok. Jest inteligentna i pewna siebie. Ma silny charakter i nie lubi, gdy ktoś jej narzuca swoje racje. Na początku trochę się z Jolą “boksowaliśmy”. Ołówek trzymaj tak! Najpierw tym palcem! Nie ta kolejność! Teraz zrób tak! Ale mi jest wygodniej naczej – słyszeliśmy długo od Joli. Było trudno, ale w końcu Jola uległa. A jak uległa to rozwaliła system. Zdała w ciągu roku 4 egzaminy. Ma ogromny potencjał.

Patryk – jest uczniem klasy 4, a właściwie już ją skończył. To bystrzak, błyskotliwy umysł matematyczny, wyróżnia się w klasie szkolnej – liczy szybko i bezbłędnie. Uczy się u nas 2 lata. Patryk panicznie boi się porażki. Od pół roku jest gotowy do dwóch zaawansowanych egzaminów. Mimo to nie chce ich zdać w obawie przed złym wynikiem. Nauka stoi więc w miejscu, bo dopóki Patryk nie zaliczy egzaminu z bieżących treści, nie może nabywać nowych umiejętności. Jesteśmy bezradni, zrobiliśmy swoje – nauczyliśmy, ale na tą chwilę nie wiemy jak pomóc rozwiązać ten problem.

Piotr, Zosia, Nina, Lena, Kacper – jeszcze wiele takich historii moglibyśmy opowiedzieć. Ale… przecież są wakacje. A zaraz zacznie się nowy rok szkolny, nowe wyzwania i nowe historie. Może jedną z takich historii napisze Twoje dziecko?


Karol Sieńkowski

* imiona dzieci zostały zmienione.

Mogą Ci się spodobać

scena_szkolna_meji
26 listopada 2022
Soroban w dawnej Japonii - cz. 4
Restauracja Meiji Obiecujemy, że do sorobanu w okresie siogunatu Tokugawa jeszcze wrócimy, bo jest to okres bardzo barwny. Tymczasem w naszej podróży przenosimy się do czasów nam bliższych. No, m...
Jolanta Kamińska i soroban z okresu Edo
18 listopada 2022
Jolanta Kamińska - tytan pracy
Pani Jolanta Kamińska to wielka miłośniczka sorobanu. Po raz pierwszy spotkała się z tym liczydłem w 2013 roku na zajęciach warsztatowych Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Siedlcach. Była w pierwszej ...
Pagoda w śœiątyni sorobanu w Kyoto
10 listopada 2022
Soroban w dawnej Japonii - cz. 3
Świątynia sorobanu W poprzedniej części artykułu wspomnieliśmy o oddawaniu hołdu wybitnym nauczycielom i mistrzom okresu Edo w postaci kamiennych pomników. Wypadałoby podać jakiś przykład, co wła...
foto_szkola
13 października 2022
Soroban w dawnej Japonii - cz. 2
System edukacji w Japonii – początki Jak już zapowiedzieliśmy, w cyklu artykułów będziemy chcieli przybliżyć problemy z jakimi spotykali się zwykli ludzie w Japonii. Chcemy też pokazać, ja...
scena z sorobanem z Japonii
13 października 2022
Soroban w dawnej Japonii - cz. 1
Wstęp Soroban w dawnej Japonii – temu tematowi chcemy poświęcić kilka wpisów na naszym blogu. Przed wieloma laty soroban, czy inaczej mówiąc abakus pojawił się w Japonii. Łatwość liczenia n...
Screenshot_20220629_105129
6 października 2022
Tabliczka mnożenia - czy to naprawdę problem?
7 października hucznie obchodzony jest w wielu szkołach Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia. Dobrze, że jest taki dzień poświęcony mnożeniu. Każda okazja do zainteresowania matematyką jest dobra. W ...

Informacja o ciasteczkach

Na stronie używamy ciasteczek. Potrzebujemy ich by strona działała poprawnie. Więcej w naszej polityce prywatności.