Kategorie wpisów

Małe kroki, duże umiejętności
5 maja 2023
Liczenie na sorobanie

Często rodzice pytają nas, czy dziecko sobie poradzi z nauką liczenia na japońskim abakusie. W zdecydowanej większości odpowiedź jest twierdząca, bo metoda jest bardzo przyjazna dzieciom. Nie oznacza to, że podczas nauki nie występują trudności ze zrozumienie niektórych algorytmów. Ale przecież trudności to nic niezwykłego w procesie nauki. W Japonii naukę sorobanowych obliczeń rozpoczynają już dzieci wieku 3 lat. W Polsce nie mieliśmy tak małych dzieci, ale zdarzało nam się prowadzić lekcje z 4-latkami. Jeden z takich 4-latków ma obecnie 8 lat i sukcesy w konkursach sorobanowych. Ale nie to jest istotne, bo każde dziecko pracuje na własny sukces.

W naszych polskich warunkach naukę liczenia na sorobanie zazwyczaj mogą rozpocząć 6-latki, a czasem też 5-latki. W jednej z książek dotyczących rozwoju dzieci za pomocą sorobanu i metody Ishido-Shiki napisano tak:

Każde dziecko zawsze może zrobić trochę więcej niż to, co robi teraz. Trudność przykładów w materiałach dydaktycznych jest tak dobrana, że dzieci mogą swobodnie się po nich wspinać. Nawet jeśli się potkną, stopnie są na tyle niskie, że przy odrobinie wysiłku mogą wykonać zadanie. Zachęty ze strony nauczycieli i zrozumienie ze strony rodziców wspierają ich wysiłki, co prowadzi do „naturalnego awansu”. Wielką zaletą zajęć w stylu Ishido jest to, że dzieci nie muszą dorównywać innymi. Idą swoim tempem. Jeśli szybko coś zrozumieją, mogą przejść dalej. Jeśli mają z czymś trudności, mogą to ćwiczyć w kółko dotąd, aż zrozumieją.

Takie postawienie sprawy, to wielka zaleta metody Ishido, ale i szansa dla dzieci na różnych etapach rozwoju. Wiele dzieci z tej szansy korzysta. Trzeba jednak pamiętać, że proces edukacji i wzrastania dziecka nie odbywa się wyłącznie w klasie, za zamkniętymi drzwiami. Jest jeszcze druga strona medalu, o której w dzisiejszych czasach często się zapomina. W dalszej części książki czytamy:

Odpowiedzialność za edukację dziecka spoczywa na rodzicach. Jeśli rodzice nie znają procesu wzrastania dziecka, nie współtworzą go i nie potrafią się nim cieszyć, to jest to nieodpowiedzialne i jest stratą czasu.

Nauczyciele otrzymują czasem skargi od rodziców dotyczące tego podejścia. Są rodzice, którzy chcą zostawić wszystko nauczycielom, ponieważ uważają, że są klientami po zapłaceniu czesnego. Jednak zapominają, że rozwoju dzieci nie można kupić za pieniądze. To, co udało się osiągnąć mistrzowi Ishido, to nie fabryka geniuszy, ale środowisko edukacyjne, w którym każde dziecko może rozwijać swoje zdolności, by osiągać coraz wyższe cele.

Cytaty pochodzą z książki Y. Shiozawa, Dzieci, które potrafią liczyć na sorobanie, nadal to robią, 2007.


Karol Sieńkowski

Mogą Ci się spodobać

IMG_20240427_132612700_HDR
30 kwietnia 2024
I Mistrzostwa Europy w arytmetyce mentalnej i obliczeniach na sorobanie 2024
Za nami wyjątkowe zawody dla osób uczących się liczenia na japońskim abakusie. Odbywały się 27 kwietnia w Dojo Stara Wieś – miejscu, gdzie można doświadczyć kultury japońskiej. Zawody zgromad...
ilustracja
24 kwietnia 2024
X Mistrzostwa Polski w Obliczeniach na Sorobanie 2024
Za nami 10-te jubileuszowe zawody. W finale, który odbył się 20 kwietnia 2024 na Uniwersytecie w Siedlcach wzięło udział 50 najlepszych sorobanistów z Polski. Rywalizowali w kategoriach Maluch (do ...
Soroban z okresu Meiji
2 kwietnia 2024
Soroban - fakty i mity, cz. 4
Mit: Japońska metoda sorobanu ma 2000 lat. Długo zastanawiałem się, czy opublikować wpis na ten temat. Ale gdy w Dniu Matematyki 12 marca 2024 usłyszałem w rolce Radia Opole fragment rozmowy o s...
IMG-20231231-WA0010
24 stycznia 2024
Soroban - fakty i mity, cz. 3
Fakt: Soroban używany jest w Tajwanie. W ostatnich wpisach z tej serii starałem się przedstawić dowody, że podawane w sieci Internet informacje o sorobanie nie zawsze są prawdziwe. W tym artykul...
Papież Sylwester 2
30 grudnia 2023
Co wspólnego ma wieczór sylwestrowy z matematyką
Wiele osób uważa, że najwybitniejszym matematykiem X wieku był Gerbert z Aurillac. Tak właściwie to nie był on matematykiem, ale człowiekiem dobrze wykształconym i obeznanym z różnymi dziedzinami n...
IMG_20231025_172821232
1 grudnia 2023
Soroban – fakty i mity, cz. 2.
Mit: Sukces w nauce sorobanu jest zarezerwowany jedynie dla dzieci uzdolnionych matematycznie. „Mój syn raczej nie odnajdzie się na zajęciach. Liczenie przychodzi mu z wielkim trudem.&...

Informacja o ciasteczkach

Na stronie używamy ciasteczek. Potrzebujemy ich by strona działała poprawnie. Więcej w naszej polityce prywatności.