Kategorie wpisów
Nie da się przejść obok tego faktu obojętnie i warto go zaznaczyć. W 1973 roku Kenichi Ishido otworzył w Japonii pierwszą klasę sorobanu prowadzoną według jego autorskiej metodologii. Było to w tamtych czasach szaleństwo, bo zainteresowanie sorobanem malało. Do domów, urzędów i sklepów zaczęła się wdzierać w szybkim tempie nowoczesna technologia w postaci elektronicznych maszyn liczących i kalkulatorów. Soroban, jako narzędzie obliczeniowie, był coraz mniej potrzebny.
Dziś mija 50 lat od tamtej chwili. Ishido-Shiki trwa. Trwa i daje światu jedną z najlepszych metod nauki japońskiej arytmetyki mentalnej. Trwa mimo tego, że technologia jest bardzo zaawansowana i możliwościami znacznie przerasta to, co można policzyć na sorobanie.
Dlaczego? Co sprawia, że na całym świecie wciąż uczy się liczenia na sorobanie? Paradoksalnie odpowiedź na to pytanie przyniosła właśnie nowoczesna technologia. Zaczęto prowadzić badania osób potrafiących biegle liczyć na japońskim abakusie oraz potrafiących sobie go wyobrazić i wykorzystać do obliczeń mentalnych. Okazało się że liczenie na sorobanie to coś więcej, niż tylko rozwój umiejętności rachunkowych. W wyniku badań nad mózgiem wektor zainteresowań sorobanem zaczął przesuwać się z wykorzystania sorobanu jako narzędzia matematycznego, do wykorzystania go jak narzędzia rozwijającego umysł. I tak właśnie się dzieje.
Jest wiele metod nauki sorobanu i każda w jakimś stopniu spełnia wspomniane funkcje. Ale metoda Ishido-Shiki robi to niezwykle skutecznie. Ponadto skoncentrowała się na elementach pedagogicznych, które są pomijane w innych metodach. Skuteczność metody potwierdzają wspaniałe osiągnięcia uczniów. Szkoły Ishido-Shiki to nie są tylko szkoły uczące szybkiego liczenia. Dzięki stylowi pracy i kilku kluczowym i unikalnym elementom, w szkołach uczących według metodologii Ishido realizuje się ścieżkę przygotowania młodego człowieka do życia we współczesnym społeczeństwie.
Cieszę się, że Akademia Sorobanu jest częścią Ishido-Shiki. Cieszę się, że w ramach działań popularyzacyjnych Japońskiego Związku Sorobanu każdy z Polaków może sięgnąć do książki „Soroban. Konteksty. Teoria. Praktyka” (jedynej dotyczącej metody Ishido-Shiki wydanej poza Japonią) i poznać wartość sorobanu i samej metody Ishido. Cieszę się, że również w Polsce wartość metody można mierzyć jej sukcesami. Uczniowie Akademi Sorobanu i Superminds Academy posiadają najwyższe w naszym kraju umiejętności sorobanowe mierzone i potwierdzone wymaganiami Japońskiego Związku Sorobanu.
Pozostało pogratulować Ishido-Shiki sukcesu i wytrwałości i życzyć kolejnych, owocnych lat działań na rzecz wspierania rozwoju dzieci na całym świecie.
A tu film przedstawiający historię Ishido-Shiki zapisaną na zdjęciach.
—
Karol Sieńkowski